Recensies Koken met kruiden (extracten)

RECENSIE KOKEN MET KRUIDEN (EXTRACTEN) – CRÉOSA GOVAERS / WPG UITGEVERS BELGIË – DAVIDSFONDS

Congratulations!

The Gourmand Awards jury is delighted to announce that Koken met Kruiden is the national winner in its category: Best Single Subject Book.

“Herbs are becoming very important . It is one of the new top trends this year worldwide. This is a good book.”

Edouard Cointreau, President of the Jury – Gourmand World Cookbook Awards

De auteur is aromatherapeute en neemt de lezer mee in de simpele en praktische culinaire toepassing van essentiële oliën uit kruiden. De overweldigende geuren en smaken van een breed assortiment aan kruidensoorten staan centraal in breed geschakeerde recepten voor spijzen en dranken, hapjes en gebak, boter, wijn, azijn enzovoort. De receptuur is deels ontleend aan traditioneel recepten, maar bestaat voornamelijk uit eigen creaties. Door de overzichtelijke en gedetailleerde – relatief korte! – receptbeschrijvingen kan iedereen deze toepassen. Hierbij is de uitvoerige basisinformatie over aromatherapie, de heilzame werking van geuren, essentiële olie (deze wordt niet zelfgemaakt) en andere diverse omlijstende informatie, onderbouwend. De recepten zijn ingedeeld per afzonderlijk geïntroduceerde kruidensoort. Diverse tips en weetjes vullen aan en verdiepen, en de risicovermeldingen zijn zinvol. Een literatuurlijst en een index met betrekking tot aandoeningen of werkingen en hun behandeling ronden de inhoud af tot een uitnodigend geheel. Met kleurenfoto’s geïllustreerd.

D.M. van Helden-Pol

Shyama in Boekenland

“Culiterair blog, met passie voor koken en lezen

In Koken met Kruiden (extracten) heeft Créosa Govaers meer dan vijftig recepten vol verrassende smaken gebundeld. Zij is passioneel bezig met kruiden en aroma’s en dit boek is dan ook het resultaat van vele jaren experimenteren.

Er staat dat haar gerechten niet alleen verrukkelijk, maar ook nog heilzaam zijn door de geneeskrachtige substanties. Govaers geeft in dit boek met kennis van zaken tips om kruiden te gebruiken voor lichaam en geest. Als aromatherapeute is ze dagelijks bezig met kruiden en geeft in het verlengde daarvan ook kookworkshops en opleidingen.

Zelf ben ik van jongs af aan bekend met verse kruiden en ik gebruik ze dan ook regelmatig in mijn gerechten, maar wat betreft extracten heb ik, op een flesje vanille-extract na, niks ervan in mijn keukenkastjes. Er ging dan ook een wereld voor me open tijdens het lezen van dit boek.

Ik vind het bijzonder informatief en leerzaam om te lezen over aromatherapie, de coryfeeën binnen dit kennisgebied, het oliewinningsproces, allerhande tips waar je op moet letten en over de toepassingen, die heel divers zijn.

Er is een keur aan essentiële oliën die de revue passeren, met hun geschiedenis en passende recepten, die tevens worden ondersteund met fraaie kleurenfoto’s. Ik had nog nooit van Peterseliewijn (hartwijn) gehoord, het lijkt me een avontuur om dit te maken. Het recept is heel eenvoudig (want met verse peterselie), dus het avontuur zit voor mij meer in het onbekende en de smaaksensatie die me te wachten staat. Een mooi projectje voor de kerstvakantie.

De wortelcake met zoete sinaasappel en kurkuma ziet er ook zeer smaakvol uit. Ik moet hiervoor wel eerst even op pad om essentiële olie van zoete sinaasappel en van kurkuma te kopen.

Govaers waarschuwt ons om geen goedkope oliën in de supermarkt of bij groothandelaars te kopen. Essentiële olie van roos is zeer kostbaar: de prijs van 10 ml staat vaak gelijk aan een volle boodschappenwagen! Dit schrikt me wel enigszins af, maar tot mijn opluchting lees ik dat die van citroen en sinaasappel niet zo duur zijn. Het voordeel is, ook bij de dure varianten, dat je er lang mee doet en dat ze breed inzetbaar zijn.

Raak dus niet in paniek, zoals ik in eerste instantie deed, maar lees het boek grondig en begin met 1 één of twee essentiële oliën te experimenteren, zoals ik ook van plan ben te doen.

Achterin het boek staat een alfabetisch overzicht van aandoeningen of werkingen en hun behandeling met kruid of essentiële olie.

Govaers zegt in haar boek:   ‘Ik neem je mee in een wereld van geuren en smaken door essentiële oliën, verse en gedroogde kruiden te gebruiken die in onze snel voortdenderende wereld juist zorgen voor eenvoud. Praktische toepassingen met ingrediënten die overal te vinden zijn. Weg met die stress! De voornaamste leidraad in dit boek is: HOU HET SIMPEL!

ZNOR Koken met kruiden. Dit is zeker het meest aparte kookboek dat we dit jaar in handen kregen. Créosa Govaers is aromatherapeute en deelt met ons hoe je essentiële oliën van verse en gedroogde kruiden kan verwerken in recepten.  Ze belooft een smaaksensatie die meteen ook heilzaam werkt voor je gezondheid.  Dat klinkt te mooi om waar te zijn.  Maar volgens Créosa, en daar moeten we haar natuurlijk gelijk in geven, worden de beste remedies nog steeds in de keuken gemaakt.  Wat dacht je bijvoorbeeld van deze spannende creaties: scones met look en rozemarijn, peterseliewijn, curcuma limoenboter of karwijzaadbrood?  Bijzondere namen voor eenvoudige recepten die ook nog een keer je immuunsysteem versterken.  Er staat een pak uitleg in het boek, die je aan je voorbij kan laten gaan wegens een beetje te zweverig.  Maar vanaf pagina 38 beginnen de recepten. (SV)

marlene kitchen table happiness14 oktober 2016 Kruiden worden al sinds eeuwen gebruikt in de keuken en voor therapeutische doeleinden. Iedereen kent wel de zakjes met lavendel of lavendelolie in bad om te ontspannen. Créosa Govaers laat je kennismaken met aromatherapie. Ze neemt je mee in een wereld van geuren en smaken door essentiële oliën, verse en gedroogde kruiden te gebruiken.

Het boek begint met een uitleg wat aromatherapie precies inhoudt en hoe het al sinds mensenheugenis wordt toegepast. Een waarschuwing is op zijn plaats; essentiële olie is vaak honderdmaal krachtiger dan het verse kruid en niet alle oliën zijn geschikt voor iedereen.

We vervolgen de uitleg in hoofdstuk drie waar vijf coryfeeën van de aromatherapie de revue passeren met als grondlegger René-Maurice Gattefossé.

Ook de volgende twee hoofdstukken zijn gewijd aan respectievelijk de verkrijging van essentiële olie (destillatie, enfleurage etc.) en waar je op moet letten bij de aankoop.

Het hart van Koken met kruiden (extracten) wordt gevormd door de uitgebreide beschrijving van twintig essentiële oliën die gewonnen worden uit planten/kruiden/specerijen. Uiteraard vind je hier de toepassing bij klachten en ongemakken, maar daarnaast ook een of meer recepten waar die speciale olie in wordt gebruikt. De recepten variëren van simpel en voor de hand liggend (pesto, wortelcake) tot verrassend (veggiehapje met marjolein en mandarijn).

Ook het ‘originele’ recept om maar liefst 4 liter cola te brouwen staat op pagina 56. Soms kun je de essentiële olie in het gerecht vervangen door het gewone kruid of specerij, maar vaak zal je de –dure- olie moeten aanschaffen om de recepten te kunnen maken. Het boek sluit af met een viertal theemengsels om zelf samen te stellen, gevolgd door een aandoeningen-index en een kruidenindex met bereidingen.

De recepten staan zeker niet op de voorgrond waardoor de titel je enigszins op het verkeerde been kan zetten. Ben je vooral geïnteresseerd in de heilzame werking van kruiden? Dan is Koken met kruiden extracten een goede -maar zeker geen goedkope- koop.

Volledig gestresseerd, helemaal onder de indruk van het verkeer die ochtend, kom ik ruim een half uur te laat op mijn afspraak bij Créosa. Ik ga door de grond van schaamte, maar Créosa stelt me op mijn gemak. Ik krijg een schattig geraniumcakeje en een grote tas Energy Moments, in een mum van tijd is mijn stress weg. En Créosa heeft nog meer bijzonder in petto…

Op de Kruidendag in Herkenrode zijn ze alvast goed bezig. Na het kruideninfuus en de Japanse theeceremonie word ik ook ondergedompeld met de energie van kruiden, essentiële oliën en  aromatherapie.

Créosa Govaers valt ook in de categorie Straffe Madammen. Al jaren is ze een krak in kruiden en aromatherapie, ze geeft lezingen en workshops en sinds kort is ze trotse auteur van het boek: Koken met Kruiden (extracten)

Ik heb hem ondertussen al gelezen en was aangenaam verrast door de heerlijke recepten, de interessante weetjes en de mogelijkheid om mijn eigen cola te gaan brouwen nu. (Ik drink geen cola… maar moest ik dit wel doen, dan zou ik zeker dit recept gebruiken.. 🙂 🙂 )

Er staat ook een stukje over thee in. Samen met Jeanne Gennar heeft Créosa enkele theeën ontwikkeld die toch wel de moeite waard zijn eens te proberen. Zwarte thee, groene thee, kruiden en vruchten.. de theesoorten die Créosa aanbiedt zijn ontstaan vanuit de nood aan lekkere smaken met tegelijk een grote therapeutische werking. De theeën zijn geparfumeerd met essentiële oliën, die allen hun specifieke werking hebben.

Terwijl ik zo het boek doorblader, voel ik een grote honger opkomen. De creatieve gerechten in het boek zien er erg lekker uit, mijn smaakpapillen treden in werking en mijn maag begint te grollen. Hoog tijd om zelf aan tafel te gaan.. 🙂 En daar drinken we thee bij. Healthy Moments, een groene thee met peterselie trekt mijn aandacht. Peterselie? Ik ben heel benieuwd!

Marthe over literatuur

Een mix van kruiden

De Boekenbeurs was voor mij dit jaar een groot succes en daarom bespreek ik de komende maand de boeken die ik daar heb aangekocht. In dit eerste ga ik een origineel kookboek bespreken. Niet zo’n gewoon boek zoals je die kent van Jeroen Meus en Sofie Dumont maar een kookboek waar het hoofdingrediënt … kruiden zijn.

Kruiden zal jij waarschijnlijk bekijken als de afwerking van je gerecht of om het een extra toets te geven. Kruiden zijn veel meer dan dat en Créosa heeft zich hierin verdiept. Créosa Govaers heeft het boek Koken met Kruiden (extracten) geschreven. Een mooi kookboek waarin zijn niet alleen vertelt over de verschillende kruiden maar ook nog lekkere recepten heeft verwerkt.

Hoe heb ik haar ontmoet?

Op de boekenbeurs komen auteurs van verschillende boeken langs. Ik ben daar geweest op 3 november en had op dat moment nog geen idee van wie zij was. Toen we bijna hal 4 hadden afgerond kwamen we haar stand tegen. Ze bood ons een stukje wortelcake aan om te proeven en mama en ik waren meteen verkocht. Ze vertelde van alles over haar boek, de verschillende kruiden en wat ze deed. De wortelcake was erg lekker en ik kon het niet laten om nog een stukje te nemen. Ook nam ik een hapje van een broodje met een pesto van peterselie. Créosa kwam heel overtuigend over en nam ons mee in de wereld van de kruiden en wat het allemaal doet met je lichaam. Gezonde literatuur voor geest en lichaam. Mijn broer, zus en ik waren meteen overtuigd dat haar kookboek het perfecte cadeau is voor mama’s kerst. Samen hebben we het boek voor haar gekocht en laten signeren. Omdat mijn mama al direct doorhad dat wij iets achter haar rug aan het regelen waren, hebben we het haar ineens gegeven. Ze was heel erg blij en meteen hebben we de verschillende recepten met het oog ontdekt. Ik ben heel kieskeurig op vlak van eten maar in Créosa’s boek zag ik geen recept waar ik mijn neus voor op trok. Wij zijn mee in de wereld van kruiden en welk effect het heeft op je lichaam.

Wie is Créosa?

Zij is een aromatherapeute die leeft voor haar vak. Zij heeft haar eigen bedrijf Creosa Aroma Experience waar dat zij workshops en uitstappen organiseert, lessen en lezingen geeft, mensen ontvangt voor consultaties en producten verkoopt. Sinds september kan je haar boek Koken met Kruiden (extracten) in de boekenrekken vinden.

Koken met Kruiden (extracten)

In dit kookboek vind je niet enkel lekkere originele recepten maar ook informatie over aromatherapie, essentiële oliën, weetjes, tips en tricks. Het is de perfecte combinatie tussen theorie en praktijk. Ik heb de wortelcake met zoete sinaasappel en kurkuma gegeten en echt zo lekker! Per kruid zijn er enkele recepten. Er is een gemakkelijk overzicht achteraan waar je alles kan vinden. Zo vind je verschillende aandoeningen en hun behandeling met kruid of essentiële oliën. Het is de perfecte manier om op een natuurlijke manier van kwaaltjes af te komen en voedingsstoffen binnen te krijgen. Ze legt uit wat het is, de geschiedenis, het gebruik en waar je moet voor oppassen tijdens het gebruik.

Er staan prachtige foto’s in die je maag al doen grommen. De kleuren die zij gebruikt heeft in haar boek zijn heel rustig en als je de eerste keer door het boek bladert geeft het zin om te beginnen koken en experimenteren.

In haar boek zegt ze ook heel duidelijk wanneer je voor iets moet opletten en deze tips zijn heel erg handig want sommige kruiden kunnen gevaarlijk zijn voor kinderen en zwangere vrouwen.

Deze heerlijke wortelcake kan je in haar kookboek vinden. En het is heel erg lekker. Mmm… echt genieten met een lekker kopje thee 🙂 .

Marthe kookt met kruiden

Ik heb haar boek samen met mijn broer en zus aan mijn mama geschonken maar ik ben er zeker van dat ik er af en toe ook een receptje uit ga maken. Ik ben al heel wat te weten gekomen over wat kruiden doen met je lichaam en welk effect ze hebben. Want kruiden doen wonderen, dat wisten ze in het oude verleden ook al maar in de loop van de eeuwen zijn ze minder belangrijk geworden voor de bevolking. Créosa doet deze essentiële ingrediënten opnieuw herleven op een manier die voor ieder van ons bereikbaar is. Bekijk kruiden dus niet meer alleen om je gerecht af te werken maar beschouw het al een volwaardig ingrediënt.

Sommige mensen vinden dat een kookboek geen literatuur is. Dat van Créosa is dat wel. Ze geef boeiende uitleg over haar vak. Ze schreef het met haar hart, met haar passie. Als je dit geen literatuur vindt, proef het boek dan maar want je zal schrikken welke bijzondere smaken naar boven komen.

Koken met Kruiden (extracten) is een cadeautip voor iedereen die graag kookt want het neemt je nog dieper mee in de culinaire wereld, Het perfecte boek om de theorie met de praktijk te combineren. Een boek met passie dat je meeneemt in de wereld van kruiden. Veel kookplezier en lees zeker de mooie teksten in het boek want ze zijn een bron van informatie en mooi geschreven.